Stress

Naast het feit wát je eet, is hóe je eet misschien nog wel belangrijker! Het spijsverteringsproces begint namelijk al in de mond. Langzaam en goed kauwen is cruciaal voor een effectieve vertering. Daarnaast is eten in een ontspannen en prettige sfeer van belang. Stress en gemoedrust worden namelijk in verband gebracht met de kwaliteit van de spijsvertering.

Met stress heeft iedereen wel eens te maken. Het is een vorm van spanning die in het lichaam optreedt als reactie op prikkels uit de omgeving en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van biochemische, fysiologische, cognitieve en gedragsmatige reacties. Je kan bijvoorbeeld denken aan de spanning voor een examen of sollicitatiegesprek waarbij je merkt dat je hartslag versnelt en je spieren zich aanspannen. Daarnaast maken je hersenen overuren met gedachten als “Zal ik het wel goed doen?” en “Wat zullen ze van me vinden?”. Hierdoor kan je ook zenuwachtig gedrag vertonen (bijvoorbeeld friemelen, ijsberen).

Stress heeft een gezonde functie

Stress is een natuurlijke reactie van je lichaam en heeft ook een positieve functie. Zo maakt ‘gezonde stress’ je alert en geconcentreerd en helpt het je goed te presteren. De spanning maakt het lichaam ook gereed voor actie, dat nodig is om adequaat te kunnen reageren op bedreigende situaties.

Draaglast versus draagkracht

Stress is ongezond als je te lang spanning blijft voelen en geen tijd kan/wilt nemen om te ontspannen. Als de draaglast groter wordt dan de draagkracht zullen er problemen ontstaan. Dit kan komen doordat de draaglast te groot is door belastende omstandigheden (dit kan variëren van alledaagse stresssituaties tot ingrijpende levensgebeurtenissen) of doordat de draagkracht te klein is. Sommige karaktereigenschappen, zoals perfectionisme en pessimisme, maken mensen gevoeliger voor stress. Maar ook ongezonde leefgewoonten kunnen de draagkracht verminderen! Hierbij kan gedacht worden aan verkeerde eetgewoonten, slaaptekort, te weinig lichaamsbeweging en ontspanning. Daarnaast spelen ongezonde werkgewoonten een rol in een verminderde draagkracht, zoals te veel werken en te weinig pauzes nemen. Je weerstand vermindert hierdoor, waardoor je vatbaarder wordt voor de gevolgen van stress.

Gevolgen van stress

Te veel stress kan zich op verschillende manieren uiten. Bij een stressreactie komt onder andere het stresshormoon cortisol in de bloedbaan terecht en stijgt het bloedsuikergehalte. Langdurige stress en verhoging van de cortisolspiegels in het bloed kunnen schadelijk voor de gezondheid zijn, omdat het gepaard gaat met een verandering in de werking van het immuunsysteem. Zo wordt je vatbaarder voor verkoudheid en griep, maar ook vermoeidheid, rusteloosheid en slaapproblemen zijn vaak een lichamelijk gevolg. Verder zijn hoofd-, rug- en nekpijn, hartkloppingen en spijsverteringsstoornissen lichamelijke symptomen van stress.

Naast de lichamelijke symptomen kan ongezonde stress ook de gemoedstoestand sterk beïnvloeden en het gedrag van mensen veranderen. Ook leidt het vaak tot een negatief denkpatroon.

Vijf belangrijke tips in het omgaan met stress

  1. Ga na wat de stress veroorzaakt en kijk wat je daar aan kunt veranderen. Kan je niets aan de stressor (situatie) veranderen, accepteer dan dat er bepaalde dingen zijn waar je geen invloed op hebt. Hetgeen waar je wel zelf invloed op hebt is op de manier waarop jij ermee omgaat. Laat het los of probeer het van een andere/positieve kant te bekijken!
  2. Stel prioriteiten, leg de lat niet te hoog voor jezelf en durf je grenzen aan te geven. Je zult zien dat wanneer je je grenzen duidelijk aangeeft, anderen dit accepteren en misschien zelfs respecteren.
  3. Zorg voor voldoende ontspanning en rust. Gun jezelf de tijd om te ontspannen en zoek naar je eigen manier om dit optimaal te kunnen doen. Je kan denken aan yoga, sport, meditatie, ontspanningsoefeningen, muziek luisteren, een warm bad nemen, een massage, een boek lezen, een film kijken etc.
  4. Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen. Bewegen versterkt zowel lichaam als geest.
  5. Probeer voldoende te slapen, zo’n 8 uur per nacht. Tijdens de slaap kunnen lichaam en geest herstellen. Het is hét moment voor de hersenen om hun afvalstoffen op te ruimen. Daarnaast kan je veel meer aan als je goed uitgerust bent.

And last but not least: zorg voor een gezond voedingspatroon. Je zult je fitter voelen en meer energie krijgen!

Je zou kunnen beginnen met dit ontspannende drankje:

INGREDIËNTEN

  • 1 tl citroenmelisse (kalmerend, lichamelijk en geestelijke versterkend)
  • 1 tl passiebloem (rustgevend en ontspannend)
  • 1 tl valeriaan (kalmerend en slaap bevorderend)
  • 1 tl kamille (kalmerend en pijnstillend)
  • 1 tl koudgeslingerde honing
  • Schijfje citroen (biologisch)

BEREIDING

  1.  Meng de kruiden door elkaar.
  2. Stop de kruiden in een theefilter (los theezakje) en hang die in je mok of gebruik een theezeef.
  3. Voeg de honing en citroen toe.
  4. Giet er kokend water overheen en geniet!

Thee zelf maken is helemaal niet moeilijk, je kan allerlei kruiden, bloemen en specerijen bij elkaar voegen. Is er een kruid dat je niet lekker vindt of niet in huis hebt, dan kan je het gewoon weglaten of vervangen door een ander lekker kruid! Lavendel werkt bijvoorbeeld ook kalmerend. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>