Gezond bakken

Oliën 2Wat veel mensen niet weten is dat bakken in bepaalde oliën en vetten zeer schadelijk voor de gezondheid kan zijn. Plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en olijfolie, oxideren namelijk boven een bepaalde temperatuur als je ze verhit.
Dit kan zeer schadelijk zijn voor hart- en bloedvaten en lever en nieren. Daarnaast bevatten veel plantaardige bakvetten en margarines transvetten die bijzonder ongezond zijn voor de bloedsomloop. Transvetten zouden ook het immuunsysteem verzwakken en vetweefselcellen aantasten. Verder zijn er aanwijzingen dat een hoge consumptie van transvetten kan leiden tot verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen, depressiviteit, leveraandoeningen, obesitas en een risico op Alzheimer en bepaalde vormen van kanker.

Extra virgin (koudgeperste) kokosolie

Bij het bakken is het dus van groot belang om een olie of vet te gebruiken dat zo min mogelijk beschadigd wordt bij verhitting. Extra virgin Kokosolie is hier een goed voorbeeld van. Kokosolie is qua structuur stabiel en daardoor bestand tegen schade bij verhitting. Ook is extra virgin kokosolie niet bewerkt, waardoor het vrij is van transvetzuren. Bovendien bevat kokosolie veel laurinezuur, een voedingsstof dat een belangrijke rol speelt bij het in balans houden van ons afweersysteem, heeft het cholesterolverlagende kwaliteiten die kunnen helpen bij de behandeling van schildklieraandoeningen en versnelt het de stofwisseling. Kokosolie wordt niet als vet opgeslagen in ons lichaam, maar levert ons direct energie. Daardoor kan het ook een rol spelen bij gewichtsverlies.

Ghee (geklaarde boter)

Ghee, een vet gemaakt van roomboter, is tevens geschikt voor veilig bakken aangezien het een zeer hoog verbrandingspunt heeft en geen lactose of caseïne bevat. Bovendien werkt ghee bevorderend voor de spijsvertering en bevat het essentiële vetzuren (omega 3 en 9) en de vitaminen A, D, E en K.

Plantaardige oliën

Dat de meeste plantaardige oliën niet geschikt zijn om in te bakken, wil nog niet betekenen dat ze niet gezond zijn. Plantaardige oliën zijn nog steeds de beste bronnen van essentiële vetzuren, vooral als ze koudgeperst zijn. Omega vetzuren zijn van vitaal belang voor het versterken van celmembranen waardoor ze mee helpen de weerstand te verhogen. Tevens reguleren ze de cholesterolspiegel. Een tekort aan essentiële vetzuren kan leiden tot verschillende klachten, zoals eczeem en vermoeidheid. Gezonde plantaardige oliën zijn onder andere: extra virgin olijfolie, hennepolie, walnootolie en lijnzaadolie. Je kunt deze oliën goed verwerken in salades. Doordat plantaardige oliën gemakkelijk oxideren is het echter belangrijk deze oliën niet te verhitten en ze goed afgesloten te bewaren op een donkere en koele plaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>