Waarom suikervrij eten?

Dat suikerrijke voeding ongezond is, is eigenlijk algemeen bekend. Zo weten we dat suiker slecht is voor je gebit en dat het een dikmaker is. Suikerrijke voeding heeft echter nog meer nadelige gevolgen voor de gezondheid. Hoe zit het nou eigenlijk precies met suiker en gezondheid?

Geraffineerde suiker

Als ik het over suikervrij eten heb, bedoel ik voeding die vrij is van geraffineerde suiker. Geraffineerde suiker is niet alleen de tafelsuiker die we zelf in onze koffie of thee scheppen, maar ook de suiker die vaak verwerkt zit in allerlei kant-en-klare producten (verborgen suikers). Zelfs in producten waarvan je het misschien niet snel zal verwachten zoals o.a. brood, soepen, vruchtendranken en mueslirepen. Veel van deze producten suggereren of promoten ‘gezond’ te zijn terwijl er veel suikers in zitten. De voedingsindustrie is in de loop der tijd steeds meer geraffineerde suiker gaan toevoegen met uiteenlopende doelen (goedkoper, langere houdbaarheid e.d.). Ons voedingspatroon is (mede) daardoor zodanig veranderd dat we in plaats van natuurlijke suikers uit bijvoorbeeld fruit, steeds meer ongezonde suikers zijn gaan eten. De suikerinname lag in 1939 op gemiddeld 12 kg suiker per persoon per jaar. Uit de resultaten van de Nederlandse voedselconsumptiepeiling (2007-2010) blijkt dat wij tegenwoordig per persoon gemiddeld 24 kg suiker per jaar consumeren. Dit is dus een verdubbeling! 85% hiervan valt onder ‘verborgen suiker’ en de overige 15% stoppen we in onze koffie, thee, yoghurt of strooien we over onze voeding heen. Ons lichaam heeft zich in die korte tijd niet kunnen aanpassen om al die suikers te verwerken. Het is dan ook niet gek dat de opkomst van overgewicht, diabetes type 2 (ook steeds vaker onder jonge mensen) en andere ziektes steeds meer in relatie wordt gebracht met onze hoge suikerconsumptie.

  1. Suiker verzwakt je immuunsysteem

Toegevoegde geraffineerde suiker berooft ons lichaam van kostbare vitaminen, in het bijzonder vitamine B. Uit witte suiker zijn alle samenstellende voedingsstoffen weggeraffineerd. Wanneer we deze vorm van suiker eten, dwingen we ons spijsverteringsstelsel ertoe vitaminen, mineralen en grote hoeveelheden insuline uit de eigen voorraden aan te spreken om de suiker te kunnen opnemen. Je kunt je dus indenken dat bij overmatig suikergebruik het hormonaal mechanisme dat onze bloedsuikerspiegel reguleert overbelast wordt en dat dit o.a. leidt tot een verzwakt immuunsysteem.

  1. Suiker kan overgewicht veroorzaken en verhoogt het cholesterol LDL

Suiker levert ons lichaam energie. Het lichaam kan echter alleen de enkelvoudige suiker glucose als energiebron gebruiken. Dit houdt in dat alle suiker en zetmeel door spijsverteringsenzymen in glucose omgezet dient te worden. Het hormoon insuline zorgt er vervolgens voor dat de glucose verbruikt en gereguleerd wordt. De overtollige suikers die we consumeren worden in glycogeen omgezet en in de lever en spieren opgeslagen voor toekomstig gebruik. Als er echter zoveel suiker wordt geconsumeerd dat het lichaam zichzelf kan voorzien van energie en de glycogeenvoorraad maximaal kan aanvullen en er is nog energie over, zal het lichaam dit opslaan als vet. Geraffineerde suiker veroorzaakt een grotere opeenhoping van vet dan enig ander koolhydraat. Dat wil zeggen hoe meer suiker je consumeert, hoe meer cholesterol en hoe groter het risico op hartkwalen en verhoogde bloeddruk.
Daarnaast bevat geraffineerde suiker veel lege calorieën en geeft het weinig verzadigend gevoel, waardoor je er sneller meer van eet of drinkt. Bovendien wordt een stijging van de bloedsuikerspiegel (die volgt op suikerinname) altijd opgevolgd door een daling, de welbekende ‘dip’ die je kunt ervaren na een koolhydraat-/suikerrijke maaltijd. Je lichaam denkt vervolgens weer suiker nodig te hebben, waardoor je opnieuw trek krijgt in zoet/suiker.

  1. Suiker kan diabetes veroorzaken

Suikerconsumptie zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Wanneer onze bloedsuikerspiegel te hoog stijgt zorgt de alvleesklier ervoor dat insuline geproduceerd en afgezet wordt om de glucose om te zetten in glycogeen. Wanneer we dit mechanisme overbelasten door overmatig suikerverbruik, raakt de alvleesklier stilaan uitgeput en zal het minder insuline produceren waardoor de glucose in onze bloedbaan blijft circuleren. Hierdoor ontstaat diabetes.

  1. Suiker versnelt het verouderingsproces en wordt in verband gebracht met kanker

Suiker versnelt het verouderingsproces. Suiker veroorzaakt direct na consumptie een storm van vrije zuurstofradicalen. Deze vrije radicalen veroorzaken schade aan het DNA. Bovendien spelen ze een rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten en kanker. Suiker wordt ook in verband gebracht met kanker doordat bekend is dat een hoge insulinespiegel de groei van kankercellen bevordert.

(on)gezonde alternatieven

Als je van plan bent je eigen suikerconsumptie te verminderen nu je weet wat voor invloed suiker op je lichaam heeft, koop dan zo weinig mogelijk kant-en-klare producten. Wanneer je kiest voor natuurlijk en onbewerkte voeding vermijd je namelijk al veel ongewenste toevoegingen. Maak niet de vergissing door voedingsmiddelen te kopen die aangeven suikervrij te zijn maar in plaats daarvan kunstmatige zoetstoffen bevatten. Kunstmatige zoetstoffen zijn geen gezond alternatief en zouden vermeden moeten worden. Veel van deze stoffen zijn kankerverwekkend of hebben allerlei andere bijwerkingen. Bovendien zal je behoefte aan suiker door het consumeren van kunstmatige zoetstoffen alleen maar verder toenemen. Uit onderzoek blijkt dat alleen de hersenen een onderscheid maken tussen zoetstoffen en suiker. Zoet eten geeft het lichaam een gevoel van verzadiging. Echter, bij de inname van ‘nepzoet’ registreren de hersenen deze verzadiging niet en blijft de behoefte aan zoet en verzadiging bestaan. Welke gezonde alternatieven er zijn kun je zien in de onderstaande tabel.

Gezonde zoetstoffen Met mate gebruiken Vermijden
  • Kaneel
  • Vanille (vers)
  • Kokosbloesemsuiker Palmsuiker
  • Lucuma
  • Stevia
  • Honing (koudgeslingerd)
  • Ahornsiroop
  • Dadels (vers)
  • Witte suiker
  • Basterdsuiker
  • Rietsuiker
  • Agavestroop
  • Appelstroop
  • Maïsstroop (HFCS)
  • Glucose-fructosestroop
  • Aspartaam

 Daarnaast is voldoende fysieke inspanning van belang om je te beschermen tegen de nadelige effecten van suiker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>