Waarom zuivelvrij?

In Nederland is men gewend melk te drinken. Uit de resultaten van de voedselconsumptiepeiling (2007-2010) blijkt dat men gemiddeld 239 ml zuivel per dag drinkt. Van jongs af aan krijgt men door reclamecampagnes van de zuivelindustrie mee dat melk goed is voor de ontwikkeling van je botten en dat het je groot en sterk maakt. Ondanks dat in Nederland de meeste melk van Europa wordt gedronken komt in Nederland ook de meeste botontkalking (osteoporose) voor. Hoe is dit te verklaren? Is melk eigenlijk wel zo gezond als wordt beweerd?

Meest gebruikte zuivelproducten

Melk, karnemelk, kwark, kaas, yoghurt(drankjes), boter, ijs, kookroom, zuivelspread, vla

Halfvolle/magere melk

Koemelk bevat goede voedingstoffen zoals calcium, magnesium, zink, fosfor,vitamine A, B1, B6, B12, D en foliumzuur. Halfvolle of magere melk bevat minder melkvet, maar in dit vet zitten juist de gezonde vitaminen en mineralen. Als je het vet eruit haalt blijven er dus nog maar weinig gezonde voedingsstoffen over. Bovendien bevat halfvolle en magere melk meer lactose, wat een belasting is voor je spijsverteringsstelsel.

Lactose

Zuivelproducten bevatten lactose (melksuiker). Lactose heeft het enzym lactase nodig om afgebroken te kunnen worden in het lichaam. Eigenlijk is het zo dat de mens enkel gedurende zijn kinderjaren (tot ± zeven jaar) goed in staat is om lactose te verteren. Tijdens het opgroeien vermindert het lactase gehalte sterk en soms verdwijnt het zelfs uit het lichaam bij volwassenen. Voor volwassenen is het drinken van melk dus eigenlijk heel ongezond! Als je onvoldoende lactase in je lichaam hebt om zuivel te kunnen verteren kan je darmklachten krijgen (lactose-intolerantie). Bekende symptomen van lactose-intolerantie zijn buikpijn, opgeblazen gevoel, diarree, winderigheid, verstopte neus en slijmvorming.

Koemelkeiwit

De mens is het enige zoogdier dat na de ‘zoogperiode’ nog melk drinkt en tevens ook het enige zoogdier dat de melk van een ander zoogdier drinkt. Koemelk heeft een heel andere samenstelling dan moedermelk (borstvoeding), en is eigenlijk alleen geschikt voor opgroeiende kalveren. Koemelk bevat het eiwit caseïne, een dierlijk melkeiwit dat veel vet en lactose bevat en voor mensen moeilijk te verteren is. Dit eiwit remt de mineraalopname en kan leiden tot een allergie voor koemelk.  Een koemelkallergie wordt niet altijd herkend. Symptomen kunnen zijn: eczeem, astma, acné, oorinfecties en chronische ontstekingen van de luchtwegen.

Geitenmelk wordt beter verdragen door ons lichaam omdat de eiwitketens meer op onze eigen ketens in moedermelk lijken.

Botontkalking

Zuivel wordt met name genuttigd om de calciumopname, omdat dit goed zou zijn voor onze botten. Binnen het bot is de verhouding tussen calcium en fosfor essentieel. De juiste verhouding is 1:1. In koemelk is de verhouding 1:2. Het menselijk lichaam streeft altijd naar balans en gaat calcium onttrekken uit het bot om de verhouding calcium-fosfor gelijk te krijgen. Melk breekt op deze manier het bot af en zo ontstaat botontkalking. Andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan calcium en die men beter kan nuttigen zijn: groene bladgroenten, zeegroenten, cacao, (boeren)kool, asperges,  zalm, boekweit, walnoten, zonnebloempitten en eieren.

Chemische stoffen

Melk kan verschillende pijnstillers, antibiotica en groeihormonen bevatten. Als de uiers van een melkkoe bijvoorbeeld ontstoken zijn (door de eiwitrijke voeding die ze krijgen raken hun uiers vaak overvol), krijgt de koe dergelijke medicijnen toegediend.

Gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk

Koemelk bevat schadelijke bacteriën en om er voor te zorgen dat we niet ziek worden van melk wordt de meeste melk gepasteuriseerd of gesteriliseerd. Hierbij worden echter niet alleen de schadelijke bacteriën gedood, maar ook allerlei gezonde enzymen die we nodig hebben om de melk te verteren. Als gevolg hiervan moet de alvleesklier veel harder werken om extra afbraakenzymen aan te maken en een overbelasting van de alvleesklier vergroot het risico op diabetes.

Alternatieven

Gelukkig zijn er verschillende lekkere alternatieven voor melk. Denk aan rijstmelk, amandelmelk, kokosmelk en hennepmelk. Door noten en zaden met water te blenden kan je zelfs je eigen melk maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>